Vores tur til New Zealand 2014

På siden her og undersiderne kan du se billederne fra vores store New Zealand tur i 2014. Det var en fantastisk tur og vi har prøvet at sortere groft i de mange billeder, vi har taget. Alligevel er det blevet til en del...

På siden her er sporten kort og et enkelt billede fra hvert sted. Hvis du vil se flere billeder ligger de i fotoalbums som undersider. Der er MANGE flere billeder...

Akaroa og svømning med delfiner

Akaroa er en halvø tæt på Christchurch, hvor vi startede med at få udleveret vores lejede Motor Home. Akaroa er et hyggeligt laid-back kystcommunity, hvor man daser og nyder livet ved havet. En særlig attraktion er, at i bugten ud for Akaroa holder den lille Hector’s Dolphin til. Det er verdens mindste delfin og den er glad for at svømme rund blandt mennesker. Vi sejlede ud og fik våddragter på og kom ned i det rigtig kolde vand lige der, hvor der var en gruppe delfiner. Vi fik næsten en time i vandet, mens delfinerne igen og igen kom hen til os og svømmede rundt mellem os. Det var en ret unik oplevelse.

Se flere billeder her.

Dunedin og pingviner, albatrosser og sæler

Længst mod syd ligger byen Dunedin og halvøen Otago. På den yderste spids af Otago kan man finde ret unikt dyreliv. Albatrossen kommer ind og yngler der og en af verdens sjældneste pingviner, den guløjede pingvin, yngler også der. Vi så pingviner (og fik et smugkig fra en nedgravet tunnel ind til en unge, der stod og ventede tålmodigt på at mor og far skulle komme hjem fra havet med mad). Vi så også albatrosserne – både på jorden og mens de lettede og landede i stiv kuling. Det er åbenbart lettere at lette end at lande i kraftig blæst... På et tidspunkt var der 6 albatrosser i luften samtidig. Meget imponerende.

Te Anau og Doubtful Sound

Ude ved vestkysten på sydøen findes Westland, et svært tilgængeligt landskab af bjerge og fjorde skabt under den seneste istid. Captain Cook sejlede som den første forbi og døbte en af fjordene ”Doubtful Harbor”, da han frygtede, at han ikke kunne komme ud igen for sejl pga. den hårde vestenvind, hvis han gik ind i fjorden. Så han sejlede til sin besætnings store fortrydelse videre. Vi kunne imidlertid tage en bus og en motorbåd helt inde fra starten af Doubtful Sound og ud til det Tasmanske Hav. Det var nogle betagende timer i et ufatteligt smukt landskab, hvor der kommer meget få mennesker.

Mount Aspiring National Park

Mount Aspiring National Park er endnu en af New Zealands storslåede nationalparker. Mange af dem opleves bedst, hvis man vandrer alene gennem dem, fjernt fra alle andre. Vi er dog ikke helt så seje vandrere, så vi benyttede os af en lidt mindre krævende model. Vi blev fløjet et et lille propelfly ind i selve parken, hvor et track så via en tre timers gåtur leder ud af parken igen til en flod, hvor vi blev samlet op af en jetbåd. Det var en rigtig stor oplevelse – som ikke blev mindre af at den startede med et mindre shock, da vi skulle krydse en ret bred, uhyggelig kold og over en halv metet dyb smeltevandsflod. Både Emil og Anne Mette fik så våde bukser, at de gik i underbukser den første del af turen, mens bukserne tørrede nødtørftigt. Det gav en god fornemmelse af vildmark – under kontrollerede former.

Se flere billeder her

Franz Josef Gletscher

Vi kørte en rolig tur fra Wanaka til Franz Josef. På vejen så vi resten af Southland – mange dejlige steder med floder og vandfald.

Franz Josef var en stor oplevelse. Første dag gik vi langs smeltevandsfloden op til nogle hundrede meter fra gletscheren. Anden dag blev vi fløjet i helikopter helt op på gletscheren, hvor vi vandrede i tre timer.

Punakaiki og Pancake Rocks

Punakaiki var egentlig bare et stop på vejen fra Franz Josef til Abel Tasman. Men vi fandt en super hyggelig campingplads og tæt derpå lå Pancake Rocks og Blowtorch Holes, som var en tur værd i sig selv.

Abel Tasman og havkajak

Abel Tasman er en naturpark helt oppe på nordsiden af sydøen. Vi havde en dag med to programdele. Først sejlede vi i havkajak nogle kilometer vestover langs kysten. En sjov (og for uøvede strabadserende oplevelse), som vi desværre ikke har billeder af, da vores kamera var pakket i dry-bag. Derefter blev vi sejlet med motorbåd længere vestover, hvor vi tilbragte eftermiddagen på de mest fantastiske Bounty-strande.

Wellington

Så kom vi til nordøen og landede i Wellington. Vi bode på en spøjs campingplads - en stor parkeringsplads lige midt i selve Wellington. Yderst praktisk og med en lidt speciel slags charme. Vi havde dejlige byoplevelser i byen, som har mange smukke pladser og gadekunst og en afslappet stemning. Der er også et rigitg flot nationalmuseum, som var sjovt at se.

Vi mødtes også med Jon og Dorte, som helt tifældigt også var i New Zealand på samme tidspunkt og havde nogle hyggelige ture rundt i byen. Det blev også til et par sjove middage i dansk selskab.

Se flere billeder her

Tongariro

Tongariro var et hurtigt stop op mod nord. Tonagiro er domineret af nogle store vulkaner med et meget klassisk udseende. Der er en gold "ødemark" på østsiden og vulkanerne og landskabet har været brugt som Mount Doom og Mordor i Ringenes Herre. Man forstår det, når man ser det. Det blev til en køretur næsten hele vejen rundt om vulkanerne og en vandring op langs en af skråningerne.

Rotorua

Rotorua er præget af stor termisk aktivitet. Alle vegne er der varme kilder og damp, der stiger op ad jorden. Vi tog ud til et stort termisk område og vandrede i timer rundt blandt svovlsøer, farvede saltaflejringer, røg og damp og meget farvestrålende scenerier. En rigtig stor oplevelse. For at skåne læseren har vi slået lugten af rådne æg fra svovlforbindelserne fra på hjemmesiden. På campingpladsen var der pools med vand direkte fra underjordiske varme kilder, så det var en god måde at få løsnet musklerne (og for ungerne at få brændt lidt badeenergi af).

Tutukaka

Næsten helt mod nord ligger Tutukaka ude på østkysten. Der er et varmt klima og nogle fantastiske strande. Desuden ligger der 23 km ude fra kysten et par øer, kaldet "Poor Knights". Der er noget fantastisk hav, med huler. krystalblåt vand og masser af forskellige fisk. Vi skulle egentligt have delt op med far og Mikkel på dykkertur og mor og Emil på snorkling og sigtseeing. Men Mikkel var forkølet og vi tog alle på snorkelturen. Den var helt fantastisk. En hel dag med sejlads, smukke scenerier og noget rigtig fin snorkling i våddragter, udspring fra båd og mor og Emil i tomands havkajak. Det hele ud fra både, som lå nogle timer for anker ude ved Poor Knights.

Auckland

Vores allersidste stop var Auckland, hvor vi afleverede camperen og havde to døgn, før vi skulle flyve hjem. Det blev til endnu en rigtig god storbyoplevelse. Vi shoppede, spiste dejlig mad, boede på hotel med rigtige senge og rummeligt, privat brusebad. Vi fik både gået en dejlig tur i en park, der var pyntet op til kinesisk nytår, taget op i den sydlige halvkugles højeste bygningsværk, Sky Tower, og besgøgt nationonalmuseet og set Maorikunst en forestilling med Maoridans og -sang. En rigtig dejlig afslutning på en rigtig dejlig ferie.

Comments

carsten

Hej Alle sammen

07.02.2014 11:29

Jeg har skrevet en kommentar ret tidligt i jeres ferie men den er vist ikke kommet på, så her er en ny: ALLETIDERS ferie at dømme ud fra jeres beskrivelser og flotte billeder!! nNyd det nu i fulde drag alle 4.

jytte vollstedt

03.02.2014 18:31

Wau, hvor ser det skønt ud! Take care and enjoy!

Morten

08.02.2014 01:09

Ja, vi nyder det også i fulde drag. Vi ses snart.

Seb

03.02.2014 10:57

Om jeg begriber, hvad I skal på den anden side af jorden... Jeg kan ikke få øje på at New Zealand skulle have noget, Nordsjælland ikke har

God ferie

Luis

03.02.2014 11:06

Det passer ikke helt, MEN hvis du skifter ud Nordsjælland med Norge, så er jeg enig

...det ser fantastisk ud, fortsat god rejse

Seneste kommentarer

Jeg hedder Mads elk og min morfar var Torben elk ? Er vi så i familie. ?

Hej til Emil !!

Det ser da fantastisk ud - flot program.
Mindelser om din fars elektroniske terning fra da han var en smule ældre end dig!
Sjovt at se - tak for kigget.
Farmor og farfar

Ja, vi nyder det også i fulde drag. Vi ses snart.